יום שלישי, 30 ביולי 2013

חלומות צלולים - איך זה מרגיש?

אז אתה כבר יודע את ההגדרה הפסיכלוגית של חלימה צלולה, אבל איך כל עובד - איך מרגישים חלומות צלולים?לפני שנים, לפני החלום הצלול הראשון שלי, היה לי רעיון מאוד ספציפי לגבי איך חלום צלול אמור להרגיש. חשבתי שהוא יהיה מאוד אינטנסיבי וקסום ואולי אפילו קצת מפחיד. מתברר שצדקתי בכל התחזיות.אבל למדתי הרבה יותר על התחושה והתפיסה של חלומות צלולים מאז. אמנם אין שני חלומות צלולים זהים(ולמרות שזה לא תחליף לחווית חלום צלול ממקור ראשון) ניסיתי להגדיר את החוויה הזו עבור לא מנוסים.חילקתי את ההרגשה למרכיבים פיזיים, נפשיים ורגשיים:

החוויה הפיזית


החוויה הפיסית שלך מורכב מפרשנויות חושיות, כמו התחושה של הקרקע מתחת לרגליים שלך, או הריח של הים. בזמן ערות, מידע זה מתקבל באמצעות חמשת החושים: ראייה, שמיעה, מישוש, טעם וריח. הגירוי עובר למוח שלך אשר מפרש את הנתונים.בחלומות, מידע זה מסונתז ב100% על ידי המוח - מזיכרון ודמיון. ובכל זאת, חלום צלול יכול להרגיש בדיוק כמו החיים האמיתיים. לפעמים הוא מאוד אינטנסיבי ומהנה(וזו הסיבה שמתחילים רבים יוצאים למסע אחר חלום צלול).הנה כמה דוגמאות של חוויות חלום צלולות פיסיות:

אכילה בחלומות צלולים

תארו לעצמכם את העוגה החלקה ביותר, העשירה ביותר והכרמית ביותר בעולם. כאשר אוכלים בזמן חלום צלול הלעיסה והבליעה לוקחת פחות זמן והכול עניין של הטעם והמרקם של המזון. מה עוד, שבלוטות הטעם שלך אף פעם לא התרגלו לטעם ולכן כל ביס הוא כמו הראשון שלך. וכמובן שאין כל צורך להרגיש אשם על צריכת קלוריות מיותרות.בעוד שעוגת שוקולד היא מצוינת, אתה יכול כמובן לאכול כל דבר שיעלה על דעתך. זה יכול להיות ארוחת ילדות אהובה, או אפילו משהו שמעולם לא ניסיתי לפני כן.זכור שהציפייה שלך מהאוכל להיות טעים במיוחד היא מה שעושה את ההבדל. 

לעוף בחלומות צלולים

מלבד צניחה חופשית, ופעולות אקטרים מסוג זה, רוב האנשים מעולם לא חוו את התחושה הפיסית של מעוף באופן חופשי. ובכל זאת המוח בזמן חלימה צלולה מדמה זאת בפירוט פיזי יוצא דופן.כאשר אתה עף בזמן חלום צלול, התחושה של חוסר משקל היא אותנטית מאוד (או לפחות כך אני מתאר זאת בעצמי). המוח שלך יכול לדמות תחושת נוספות כגון הרגשת הרוח בשיער, הקשה של הגשם על האור שלך, או החמימות של השמש על הפנים שלך. אם יהיו לך ספקות לגבי המיומנויות החדשות שלך, אתה יכול בקלות להגיע למצב של נפילה לא צפויה - מה שמביא אותי לנושא של כאב בחלומות צלולים...

כאב בחלומות צלולים

החלום הצלול הוא שיתוף בין שני אלמנטים: חלום מודע והאגו("אתה"). בחלומות רגילים, לתת מודע שלך יש בעצם שליטה מלאה. בחלומות צלולים, האגו הופך למודע ומתחיל לעצב את הדברים הקטנים כפי שהוא רוצה.


מבחינה טכנית, כאב יכול להופיע בחלומות צלולים, עם זאת קרוב לוודאי שהתת-מודע מייצר חוויה זו(עדיין לא פגשתי מישהו שחווה כאב במתכוון במהלך חלומות צלולים), כאב הוא תוצאה של תפיסות מוקדמות ומסלולים עצביים שקיימים מזה כבר: אם אתה מכה את האגודל בפטיש, מה המוח שלך יצפה שיקרה? המוח ידמה כאב בחלום, כי זוהי המציאות שלו.
אם אתה נופל לתוך  מטע של קוצים במהלך החלום שלך, המוח שלך יכול לדמות את הכאב כאילו הייתה משופד. אבל אל חשש - אתה יכול להפסיק את הכאב באופן מיידי או אפילו להעיר את עצמך. אני בטוח שזה לא ירגיש כמו בחיים האמיתיים - אלא גרסה דמיונית שרירותית שהמוח שלך יפיק.

בפעמים הבודדות שחוויתי כאב בחלום צלול, זה היה שונה מאוד מכאב אמיתי. זה עלה בקנה אחד עם המטרה, ונעצר בפתאומיות כאשר החלום המשיך הלאה. מה עוד, שלא היה מרכיב פסיכולוגי, אשר יכול להפוך את הכאב בחיים האמיתיים להרבה יותר גרוע.

חוויתי גם חנק וטביעה בחלומות צלולים, אך יכולתי בצורה אוטומטית לצאת מהגוף למצב שבו זה כבר לא היה כואב.
החוויה הנפשית
עכשיו בואו נעבור לחוויה הקוגניטיבית של חלומות צלולים: איך זה מרגיש להיות מודע, לעבד את המידע, לזכור הכל ולשלוט בחלום.

מודעות בחלומות צלולים

בחלומות צלולים, ההתמקדות שלך מתרחבת במקצת בהשוואה לחלומות רגילים, אבל מניסיוני זה עדיין שונה מאוד מהחיים האמיתיים.
לדוגמה, אני יושב ליד שולחן הכתיבה שלי כרגע, אני מודע לחדר שמסביבי, לבית, לגינה, לעיר, לנוף הישראלי, ואפילו להיותי נוכח על כדור הארץ. אני מבין בצורה מוצקה ואמינה את המצב סביבי.
עולם החלום הצלול הוא הרבה פחות יציב. לרוב אני נמצא במקומות לא מוכרים שאין להם תיוג גאוגרפי. אני מקבל זאת באופן אוטומטי, בידיעה שאני יכול להשתגר למיקום חדש בכל עת. זה כאילו למוח שלי אין כוונה להציב לי מיקום(למה לטרוח?) אז במקום זאת אני מתמקד רק במודעות הנוכחית שלי. הדרך הטובה ביותר שאני יכול לתאר זאת היא כמו להיות שקוע במשחק וידאו או סרט ולשכוח שהעולם האמיתי קיים מחוצה לו.
כמובן, עם קצת מאמץ, אתה יכול לזכור שהגוף האמיתי שלך שוכב ובמיטה ושאתה הולך לכתוב על כך מאמר מחר.
אבל בדרך כלל(בשבילי בכל אופן) הגדרתברירת המחדל היא להתמקד בצבעים היפים והמראות המוזרים שנמצאים מול פני ברגע זה. הסיבה לכך היא שבמצב ערות קשה למוח לדמיין מקומות חדשים מאפס, אבל במצב חלום אתה יכול לראות כמות בלתי מוגבל של דברים חדשים ומגניבים. זה מקום בו היצירתיות עולה על כל דמיון.

זיכרון בחלומות צלולים

הזיכרון שלך פועל בצורה שונה בעולם החלום. בחלומות רגילים, קיים זיכרון קטן של החיים האמיתיים שלך, ולפעמים מופיעים זכרונות כוזבים המתאימים לתרחיש החלום. חלומות צלולים הם בדרגה אחת או שתיים מעל זה.
ברגע שאני מגיע למצב של מודעות בחלום, אני מנסה להיזכר בכוונה שלי. לפעמים אני לא זוכר, וזה מתסכל, אבל תמיד יש לי תכנית גיבוי כדי לחקור את חלומותי- לשאול שאלות שונות דמויות מתוך החלום.
לא בילתי זמן רב בחקר זיכרון לטווח ארוך בחלומות צלולים אבל באופן כללי אני יכול לומר שהם מחוץ לראדר. כמו המודעות לגבי המיקום, אלא אם כן אתה מנסה לגשת לפיסת מידע מסוימת במיוחד, המודעות לזכרונות עבר הם פשוט נעדרים - או מחוץ לפוקוס. זה נכון באותה מידה לגבי מחשבות על החיים העתידיים שלי. בתוך החלום הצלול - אתה חיי את ההווה.

בקרת חלום

שליטה בחלום היא ההיבט הקוגניטיבי של חלימה צלולה, הכל מופעל ומתקיים באמצעות כוח רצון ומיקוד נפשי.
בניגוד לאמונה הרווחת, שכאשר אתה נמצא בחלום צלול יש לך שליטה מלאה באופן אוטומטי על סביבת החלום שלך. חלימה צלולה רק אומרת שיש לך מודעות עצמית בתוך עולם החלום. לפעמים זה מביא שליטה בהיבטים רבים ולפעמים אתה יכול לוותר על כל השליטה לגמרי.
"מלח אינו שולט בים". רוברט אגונר, חוקר חלומות, מנסה זאת כך. אתה יכול לנווט את הספינה שלך(התודעה) דרך האוקיינוס(החלום) אבל אתה לא צריך לאכלס את כל סצנת החלום במודע עם כל עלה, עשב, ושביב של ענן. החלום מאכלס את עצמו בזמן שאנחנו מודעים לכך שאנו נמצאים בו. לפעמים זה אומר שציפור עפה מעצמה, או דמות בחלום מתנהגת באופן אוטונומי. זה עדיין מסווג בתור חלימה צלולה.
מתחילים לעתים קרובות נתקלים במלכודת של ניסיון לשלוט בתכונות עיקריות של החלום באמצעות תחושה של צלילות חלקית. זה יכול להיות מתסכל ומייאש. על מנת להתגבר על מכשול זה, העסק את עצמך בטריקים להגדלת והארכת הצלילות שלך. רק אז תוכל לשלוט שליטה מלאה בחלום(אם תבחר בכך).
כאשר אתה מפעיל שליטה רבה יותר על החלום, העולם הוא הצדפה שלך. ניתן לצבוע את השמים בהינף יד. אתה יכול להתחפר אל תוך האדם במסע למרכז כדור הארץ. אתה יכול להילחם בזומבים, להיות איש הברזל, או אפילו ליצור תרבות חדשה לגמרה. זהו בהחלט דבר אפשרי - אלא אם כן קיימת בראשך אמונה מגבילה מראש בנוגע לעניין.
כשזה מגיע לשליטה בחלומות, הציפיות שלך הן בעלות חשיבות עליונה. אם אין לך ציפיה מודעת על אירוע מסוים, התת מודע שלך ימלא אותו בשבילך, הוא ינחה את החלום בשמך.

החוויה הרגשית

ולבסוף, מה היא החוויה הרגשית של חלום צלול והאם זה אפשרי לשפר את עוצמת הרגשות בתוכו?
עוצמת הרגשות בחלומות צלולים זהה בדיוק לרגשות בחיים האמיתיים. ההבדל היחידי הוא שבגלל שאתה מבלה את הזמן בנעימים, הרגשות שלך נעים יותר לכיוון של יראת כבוד, אקסטזה, התרגשות, תשוקה, הכרת תודה, אהבה ורגשות נוספים בספקטרום.

להתרגש יותר מדי

רגשות הם בעיה גדולה בפעמים הראשונות שאתה מגיע לצלילות. זה מפתה לקפוץ משמחה, לצעוק ולספר לכולם בחלום שלך שאתה נמצא בחלימה מודעת(משהו שהם לא רוצים לשמוע בכל מקרה).
לכן, בחלומות הצלולים הראשונים שלך אני ממליץ לך להישאר ממוקד' ולא לברוח עם עצמך. כל הנדרש הוא הכרה רגוע בכך שאם תמשיך לצעוק כמו משוגע, אתה עלול להתעורר. ואתה לא רוצה בכך.
אם כי זה לא הנושא המרכזי. אחרי מספר חלומות צלולים הצלחתי לשים מכסה על ההתרגשות שלי ושמרתי על עצמי מספיק ממוקד נפשית כדי להגיע לחלומות צלולים משמעותיים יותר. בסופו של דבר אתה לא צריך לעצור בעדך בכלל ואתה יכול לתת לרגשות שלך לרוץ באופן חופשי. אבל כל זאת לאחר שהפנמת רמה מינימאלית של מיקוד הנדרשת כדי להמשיך להריץ את החלום.

הגברת העוצמה

בסופו של דבר אתה יכול להתחיל לחפש משמעות עמוקה יותר בחלומות הצלולים שלך. אל תבין אותי לא נכון, עדיין יהיו לך שפע של פעילויות סיפוק אגו שתרצה לעשות. אבל שום דבר מזה לא יהיה מקורי מדי.
אחד היישומים העמוקים ביותר של חלימה צלולה הוא תקשור עם החלום באמצעות שאלות. זה כמו לדבר אל האני הפנימי שלך(התת-מודע). במקום להתמקד בצרכים הפיסיים שלך, התמקד בצרכים הרגשיים שלך.
שאל את החלום שאלות, כגון: "איך אני יכול להרגיש בשלום מוחלט עם עצמי" או אם אתה באמת נועז: "מהו הפחד הכי גדול שלי?" אז התת-מודע שלך יחשוף את עצמו.

כאשר אתה חוקר את עצמך בחלום, סביר מאוד להניח שתתחיל לחוות רגשות עזים יותר ותיקח איתך הביתה שיעורים מהחלום שיעזרו לך ללמוד את טבעו האמיתי של עצמך.
אם אתה מחפש רעיונות נוספים בנושא, קרא את ספר החלימה הצלולה של רוברט ואגונר: שער לאני הפנימי.

3 תגובות:

  1. מאמר מעולה! אני מאוד רוצה להתחיל ואני מפחדת לנסות. הגיע הזמן להתעמת עם הפחד- זה לא יוצא לי מהראש :)

    השבמחק
    תשובות
    1. אין ממה לפחד.. הסכנות ביכולת הזאת הן אפסיות ביחד למידת השיפור העצמי שתוכלי להגיע אליו בעזרתה.

      מחק